Всяко училище е общност, а във всяка общност сигурността и благополучието са на първо място. През последните месеци темата за агресията и тормоза в класните стаи и коридорите е по-актуална от всякога. Добрата новина е, че системата реагира: Министерството на образованието и науката (МОН) предприема сериозна стъпка, като увеличава броя на училищните психолози и педагогическите съветници.
Това не е просто административна мярка. Това е инвестиция в емоционалното здраве на учениците и в подкрепата за самите учители. Психологът вече не е лукс, а ключов член на педагогическия екип, който може:
- Да разпознава ранните сигнали за проблемно поведение, преди то да ескалира.
- Да осигури пряка подкрепа на децата, които са жертви или извършители на тормоз.
- Да работи с родителите – най-често най-трудната част от уравнението.
В центъра на тази политика стои развитието на социално-емоционалните умения на учениците. Това са уменията, които им позволяват да разбират и управляват емоциите си, да изграждат емпатия и да общуват конструктивно – накратко, да бъдат добри граждани.
За учителите това означава: имаме по-надежден партньор в класната стая. Не се колебайте да работите в екип с новите специалисти – тяхната експертиза е безценен щит срещу предизвикателствата на модерното училище.