• ул. Иван Вазов 33, Пловдив

През последните месеци системата на образованието е в процес на активно обсъждане на ключови структурни промени, които пряко засягат ежедневието на учителите и бъдещето на учениците. Две теми доминират разговорите: националното външно оценяване (НВО) след X клас и учителското възнаграждение.

  1. Край на НВО след 10. клас?

Една от най-дискутираните идеи е предложението за отпадане на НВО след X клас. Аргументът е, че това оценяване не изпълнява ефективно ролята си, а създава допълнителен стрес и административна тежест. За учителите това би означавало:

  • Префокусиране на енергията: Вместо подготовка за още един външен изпит, можем да насочим усилията си към по-задълбочена профилирана подготовка в XI и XII клас.
  • Баланс в учебните планове: Обсъжда се и намаляване на часовете по чужд език (от 18 на 16 в VIII клас), което да даде повече пространство за увеличаване на часовете по основни предмети като БЕЛ, Математика и Природни науки в гимназиалния етап.
  • Тези промени целят да направят гимназиалното образование по-фокусирано и адаптивно.

 

  1. Заплатите – Устойчивост и Достойнство

Политиката за увеличаване на учителските заплати остава твърд приоритет. Въпреки че конкретните параметри и точният момент за следващото увеличение се обсъждат със синдикатите, официално обявената цел продължава да бъде учителското възнаграждение да достигне 125% от средната заплата за страната.

Защо това е важно? Високото заплащане е пряк инструмент за задържане на квалифицирани кадри и за привличане на млади и мотивирани специалисти в системата. Достойното възнаграждение е признание за огромната отговорност и усилия, които учителите полагат всеки ден.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *